Manager de scoala noua

Managementul este definit ca fiind “arta de a conduce, de a administra, functie de conducere cu urmatoarea acceptiune: stiinta si arta de a folosi mijloacele materiale si de a conduce oamenii ale caror functii sunt diferite si specializate, dar care cooperereaza in cadrul aceleiasi intreprinderi pentru a atrage un obiectiv comun”(J.Tesenas).

monica-tatoiu.jpg In completarea definitiei, o sa intervin cu cateva exemple de competente specifice unui manager de scoala, pentru o mai mare aprofundare a subiectului: un manager trebuie sa aiba capacitatea de a repartiza sarcini in functie de aptitudinile si posibilitatile reale ale activitatii sale; presupune contactul cu subordonatii sau reprezentatii altor organizatii, presupune directionarea si coordonarea activitatii subordonatilor dar si existenta relatiilor cu altii in interiorul si in afara organizatiei.

Aflandu-ma in postura de manager al unei scoli noi, pot afirma ca am un rol decisiv in dezvoltarea acesteia. Fiind intr-un stadiu relativ incipient, am putut gestiona resursele materiale si financiare conform planului managerial. In momentul in care am fost privilegiata sa ocup aceast post de manager, mi s-au adus la cunostinta standardele la care trebuia adusa aceasta scoala. Stafeta era ridicata foarte mult si am stiut in acel moment ca este cea mai buna ocazie care mi se putea oferi pentru a concretiza in realitate idealul unei scoli de succes la care visam inca de cand eram mica.

Deficientele sistemului educational, piedicile cadrelor didactice pe care le-au suferit de-a lungul timpului si multi alti factori care periclitau bunul mers al lucrurilor aveau sa se risipeasca odata cu acest proiect managerial. Mi-am propus de la bun inceput sa gestionez atat resursele materiale cat si cele financiare in functie de prioritatile planului managerial pe care aveam sa-l urmez.

Scoala pe care o am sub supraveghere reprezinta o cladire sufficient de mare asa ca ne-am propus, eu si colaboratorii de la arhitectura sa valorizam orice spatiu detinut. Prin urmare, am reusit sa dispunem de un numar de 35 de sali de clasa, 5 laboratoare dotate cu materie de ultima generatie, iar pentru practicarea educatiei fizice o sala spatioasa in care elevii sa-si desfasoare sporturile preferate si chiar o sala de inot dotata.

Obligatoriu ca pentru orice scoala este cabinetul medical pe care l am dotat dupa noile standarde impuse si unde dragii nostri elevi isi gasesc comfortul in situatiile imprevizibile in care au nevoie de asistenta medicala. Cele mai des intalnite probleme cu care se confrunta personalul medical sunt starile de gripa sau usoarele lovituri rezultate in urma jocurilor din curtea scolii in timpul recreatiei. Pentru rezolvarea acestei probleme, am convocat cadrele didactice si personalul medical la o sedinta in care sa analizam riscurile ce pot fi intampinate de elevii nostri in timpul recreatiei petrecute in curtea scolii. Prin natura profesiei se presupune ca detin rolul de lider si imi asum toate responsabilitatile ce imi revin dar solutiile conflictuale isi gasesc rezolvarea in orice situatie mediind si negociind atat cu cadrele didactice aflate in slujba aceleiasi scoli cat si cu personalul medical; iar pentru o mai buna gestionare a intregii scoli, este nevoie sa valorizam particularitatile individuale si de grup ale interlocutorilor, in vederea asigurarii unui climat de incredere si responsabilitate. Colaborarea noastra a dus asadar la concluzii cum ar fi supravegherea mai indeaproape a elevilor in timpul recreatiei pentru a evita posibilele accidentari ale acestora. Supravegherea se face zilnic de catre unul dintre portarii nostri care asigura siguranta elevilor supraveghind intrarea in curte si in interiorul acesteia pentru a se asigura de strictete, dar si de doua cadre didactice care sunt insarcinate cu acest rol si sunt selectate intr-o ordine alfabetica stabilita de comun acord. Gandindu-ne la atatea cazuri de violenta existente in zilele noastre, ne-am propus sa sporim siguranta atat elevilor, cat si intregului personal al scolii. Prin urmare, am amplasat in fiecare sala camere de supraveghere iar cel de-al doilea portar are in supraveghere cea de-a doua intrare pe unde elevii nu au acces din motive de disciplina si pentru o mai buna organizare.

Comfortul este bunastarea noastra zilnica care ne asigura o coordonare ideala a procesului instructiv-educativ pentru progresul scolar. Performantele elevilor nostri sunt intr-o continua ascensiune si acest lucru se datoreaza procesului flexibil, dinamic si atractiv de predare-invatare-evaluare prin cooperare; fiind un sistem simplu si corect din care fiecare elev, sfatuit ori de parinte ori de consilierul scolii, in functie de aptitudinile pe care le are, opteaza pentru limba straina pe care doreste sa si-o insuseasca; are de ales intre : franceza, engleza, germana, italiana si spaniola. De asemenea, pentru cei care doresc sa-si dezvolte latura artistica, avem un curs auxiliar unde pot sa studieze partituri si carti de istorie a muzicii cu cei mai mari compozitori ai lumii sau diverse instrumente ,in laboratul de muzica, printre care se numara: vioara, viola, pian, chitara sau sa faca parte din corul scolii. Elevii se simt atrasi si sunt stimulati de aceasta materie auxiliara care le ofera oportunitatea de a participa la diferite olimpiade sau concursuri. Se urmareste prin aceasta activitate accentuarea spiritului de concurenta pe care scoala noastra il promoveaza in forta. Inca un curs auxiliar care a fost creat pentru elevii cu aptitudini artistice este cel de arte plastice. In cadrul acestui curs, profesoara de la clasa ii indruma in activitati precum modelaj si pictura. Rezultatele elevilor in acest sens pot fi admirate de toata lumea, produsele activitatii artistice fiind expuse pe peretii scolii noastre precum niste opere de arta. Pe langa mandria de a avea rezultate excelente ale elevilor nostri, atmosfera redata de aceste tablouri este una calduroasa si care se vrea sa inspire si alti colegi de-ai lor sa-si dezvolte imaginatia si indemanarea intr un mod creator. Intreaga noastra activitate are ca scop cresterea rolului scolilor in construirea comunitatii si dezvoltarea aptitudinilor lor cu care vor porni in viata pentru a face alegeri hotarate spre cariera.

Speram ca scoala noastra sa fie ca o intiativa pentru imbunatitirea sistemului educational urmarind nu numai cresterea performanþelor scolare, ci si educatia elevilor pe relatii de colaborare si pe îmbunãtãtirea mediului de învãtare si predare. Pentru atingerea acestor deziderate, copiii si tinerii sunt implicati activ, integrând ceea ce li se predã cu propria lor experientã de viatã.

Moraru Anca
Studenta Facultatea de Psihologie, Universitaea Bucuresti, Anul III


  •  
  •  
  •  
  •