Genul si Sexualitatea

Sexul, genul si biologia

Cuvantul “sex”, este ambiguu asa cum e intrebuintat in vorbirea curenta deoarece el se refera atat la o categorie de persoane cat si la unele acte pe care oamenii le fac impreuna (“a face sex”). Pentru a avea claritate, vom face distinctia intre ”sex”, in sensul diferentelor biologice si anatomice dintre barbati si femei  si activitatea sexuala. E necesar sa mai facem o distinctie importanta, aceea dintre SEX si GEN. In vreme ce sexul se refera la diferentele fizice ale corpului, genul priveste diferentele psihologice, sociale si culturale dintre barbati si femei. Distinctia dintre sex si gen este fundamentala, deoarece multe diferente dintre barbati si femei nu au origine biologica.

 

Diferente de gen: natura si formarea

O intrebare frecventa primim in cabinet de la diverse persoane preocupate a gasi raspunsuri cu privire la diferentele comportamentale barbati /femei, si anume; In ce masura diferentele de comportament dintre barbati si femei sunt rezultattul sexului si nu al, genului? Altfel spus, care este ponderea diferentelor biologice?

Exista cercetatori care sustin ca exista diferenta comportamentale innascute, intrre barbati si femei, care apar intr-o oarecare masura in toate culturile si ca descoperirile sociologiei duc in aceasta diresctie .Acesti cercetatori atrag atentia ca vanatoarea si razboiul, sunt cel mai adesea apanajul barbatilor, in majoritatea culturilor. Cu siguranta, prin aceasta, ei ar dori sa arate ca asa stand lucrurile, barbatii poseda tendinte biologice fundamentale, asa cum ar fi agresivitatea, tendinte, care le lipsec femeilor.

Alti cercetatori, nu sunt insa de acord cu acest argument. Ei sustin punctul de vedere coforma caruia, nivelul agresivitatii masculine variaza mult in functie de cultura, in timp ce femeilor li se cere sa fie pasive sau mai blande in anumite culturi decat in altele. Ei adauga ca daca o trasatura e mai mult sau mai putin universala, nu inseamna in mod distinct ca are origine biologica.; pot exista factori culturali generali care genereaza asemenea caracteristici. Asa de exemplu, in majoritatea culturilor, femeile petrec o buna parte din timp ingrijind copiii, prin urmare ele nu pot sa ia parte la vanatoare sau razboi, asa oricand.

Privind din aceasta perspectiva, diferentele de comportament barbati/femei se produc mai ales prin expunerea la modele si invatare sociala a identitatii feminine si masculine, a feminitatii si masculinitatii.

Aparatorii sociologiei sustin ca baza este genetica in comporrtamentul diferentiat barbati/ femei.

Consider ca determinatia factorilor genetici sta sub semnul fortelor sociale in care factorii sociali, educationali, culturali, joaca un rol foarte important in formarea personalitatii umane. Importanta biologicului in specificitatea rolurilor de sex este de necontestat, dar in construirea personalitatii de un tip sau altul, barbat/femeie, un rol decisiv il are socializarea si jucarea de roluri. Ma refer, mai ales, la socializarea primara, dar si la cea din adolescenta si maturitate.

 

Ce inseamna sa fii barbat? Ce inseamna sa fii femeie?

Jan Morris, renumita scriitoare de lucrari de calatorie, fusese barbat. Ca James Morris, ea a fost membra a expeditiei britanice conduse de Sir Edmund Hillary, care a cucerit Everestul. Fusese un barbat, chiar foarte masculin, sofer de curse si practicanta a numeroase sporturi. Cu toate acestea, intodeauna se simtse femeie in corp de barbat.S-a supus unei operatii chirurgicale de schimbare de sex, traind de atunci ca femeie.

In cartea ei unde povesteste experienta sa legata de schimbarea sexului, Jan Morris aduce observatii importante de pe pozitia celor doua roluri pe care le-a jucat in viata atat ca barbat  cat si ca femeie. Ea noteaza diferentele de atitudine si comprtament ale celorlati atunci cand  esti tratat ca barbat si atunci cand esti tratat ca femeie. Mai mult decat atat, scriitoarea a observat ca atitudinile s-au modificat nu doar in randul celorlati, ci chiar si in propria ei fiinta in timp ce se adapta la situatia noua de “femeie”.

 

Cauze posibile in structurare gresita a genului

Din experienta pe care am avut-o in activitatea de consiliere si psihoterapie cu persoanele ce au suferit de pe urma socializarii manifestand o tulburare a identitatii de gen, am notat urmatoarii factori psihosociali cu impact negativ asupra structurarii personalitatii:

1.      Adresarea cu apealativul de “fetita mea” atunci cand parintele are in fata sa un baiat si invers, “baiatul meu” atunci cand se adreseaza fetitei (probabil acesti parinti isi dorisera altceva decat in mod obiectiv adusesera pe lume); atribuirea rolului de baiat – fetitei si atribuirea rolului de fata – baiatului;

2.      Jucarii cu conotatie feminina (papusi) pentru baieti, iar pentru fete jucarii cu conotatie masculina (masini);

3.      Jocurile din copilarie, rolurile atribuite;

4.      Imbracamintea;

5.      Molestarea, violul ca traume;

6.      Promiscuitea;

7.      Complexe de inferioritate date de experientele personale in relatia cu celalat;

8.      Complexe de inferioritate date de anatomia corpului;

9.      Absenta unui parinte in timpul structurarii personalitatii, personalitatea slaba a unuia din parinti si jucarea rolului de gen in umbra, astfel incat nu poate oferi un model adevarat de identificare si adesea suportul acordat copilului este diminuat;

10.  Incurajarea sau inhibarea unor reactii, comportamente spunand copiilor: ”asa fac baietii sau asa fac fetitele”, “aceasta se face, aceasta nu se face”;

11.  Atasamentul exagerat pentru un parinte, mama in special.

 

Statutul transexualului in Romania si in lume

Transexualitatea reprezinta cazul in care indivizii apartin biologic unui sex, dar dezvolta psihologia si mentalitatea sexului opus. Se identifica total si tocmi de aceea doreste sa fie membru al categoriei respective de sex. Pentru ce se intampla toate aceste framantari dramatice  la unele persoane, care doresc prin operatii chirurgicale sa se transforme, este inca un mister…Adesea, transexualii nu au indicii ale anormalitatii biologice; genetic, hormonal si fiziologic sunt barbati sau femei, dar se intampla ca de la varste fragede sa fie cuprinsi de sentimentul ca apartin, de fapt, celulalt sex. Situatia si trairea este dramatica pentru cei in cauza, interventia chirurgicala pentru schimbare de sex isi are costurile si riscurile sale.Transexulitatea a devenit o realitae recunoscuta astazi, initial in cultura euro- americana.

Atitudinile fata de comportamentul sexual in general si fata de transexuali, in speta, sunt influentate de factori sociali, culturali, religiosi. Minoritatea pe care o reprezinta aceste persoane, poate avea darul de a trezi reactii precum rejectia intr-o tara ca Romania unde multa vreme nu s-a vorbit depre aceasta si unde modelul care a functionat a fost cel traditional. Acum, in democratie, exista multe procese de tranzitie in care oamenii se lupta cu schimbarea mentalitatilor de orice gen. Se stie ca ceea ce nu reprezinta un model asemanator tie, te pote speria, cel putin la inceput. Fara indoiala, ca si pe aceasta linie se vor produce mutatii, romanii sunt oameni inteligenti, intelegatori si toleranti.

 

Ce se intampla atunci cand in viata unei persoane apare dorinta de a-si schimba sexul?

Persoane care doresc sa-si schimbe sexul resimt in mod foarte puternic nevoia de a fi celalalt cu care s-au identificat din punct de vedere psihologic. Ele resimt o constrangere puternica in a juca rolul dat de natura si Dumnezeu. Imaginea de sine, modul in care se percep ca posedand masculinitate sau feminitate, joaca un rol foarte important in modul care traiesc si de aceea, doresc sa aduca o schimbare. Ceea ce declanseaza aceasta dorinta este nevoia a deveni liberi  sa fie ceea ce cred aceste personae ca sunt. Intra in joc un set de convingeri si valori personale, care ii determina sa ia o decizie, sa faca o alegere pentru ca in final sa-si joace rolul in directia caruia doresc sa faca transformarile chirurgicale, identificandu-se anatomic si psihologic cu sex/genul.

Consider ca inainte de a lua o decize este bine ca individul in cauza sa caute sa afle cat mai multe despre el, despre cauzele psihosociale implicate in structurarea personalitatii pentru  reechilibrarea acesteia in cazul in care se descopera factori psihoeducationali care au avut un impact negativ asupra identificarii cu genul. De asemenea in cazul traumelor, as recomanda psihoterapia acestor persoane. Documentarea asupra posibilitatilor si limitelor transformarii de sex prin chirurgie si luarea legaturii cu alte persoane care au trecut prin acest proces pentru a vedea daca se poate asuma riscul, consecintele acestori transformari si mai ales pentru a constata daca sunt sau nu benefice propriei vieti, ar fi o alta recomandare.

 

De ce ceilalti oameni sunt reticenti la cei care au suferit deja schimbari de sex?

Oamenii manifesta reticenta la cei care au suferit schimbari de sex din mai multe motive:

1.      Tot ceea ce e “altfel” decat restul  e cel putin ciudat, de obicei e luat in batjocura, marginalizat, eliminat;

2.      Oamenii imbratiseaza ideea conform careia ar fi firesc sa te comporti asa cum te-a inzestrat natura, sa te accepti si sa te identifici din punct de vedere psihologic in concordanta cu sexul, daca te impotrivesti este contrar firii;

3.      Oamenii crestini ortodocsi prin vocea strabunilor nostri cu fruntea carunta se impotivesc considerand ca este o deviere drastica  nu de la normal, ci de la firesc;

4.      Materialele difuzate prin mass media au avut darul de a slabi increderea in reusita totala a interventiilor chirurgicale si ale tratamentului hormonal, au fost prezentate cazuri in care, chiar si dupa opeartie, unele persoane nu se simteau bine in mintea si in corpul lor;

5.      Mai exista si presupunerea ca prin schimbarea de sex, ar fi vorba tot de homosexualitate si ca aceste transformari nu fac altceva decat sa permita sexul cu persoane identice.

 

In profesia pe care mi-am ales-o, manifest multa intelegere pentru problematica persoanelor cu tulburari de identitate sexuala, ii ajut sa se inteleaga si sa-si gaseasca un drum firesc al vietii, dar deciziiile si consecintele, le apartin in totalitate.

 

Psiholog dr. Aurelia Moraru


  •  
  •  
  •  
  •