Casatoria la machedoni este un eveniment ce se petrece cu mare fast. Intinderea ei temporala este mai extinsa decat nunta la romani. Detaliile ar putea acoperi lejer paginile unei carti.
Nunta la machedoni dureaza o saptamana. Incepe de miercuri si are punctul final abia luni, fiecare zi avand diferite ritualuri aparte.
In prima zi, mirele si mireasa gazduiesc in acelasi timp la casele lor doar rudele apropiate ale acestora, adica: bunici, parinti, frati si veri de gradul intai. Aici se desfasoara activitatea de “aprindere” a aluatului, adica de framantare. Aluatul este pus intr-un vas care este acoperit cu un prosop peste care se pun bani de la fiecare in parte, suma finala fiind impartita in mod egal de catre domnisoarele de onoare.
A doua zi, vineri, sunt invitati toti membrii familiei apropiati si indepartati ai familiei miresei cat si prietenii apropiati ai acesteia. Intr-o camera este asezata zestrea fetei si rochia pe care o va imbraca la ceremonie. Vin si socrii mari (fara mire) pentru a “cumpara” fata. Acest obicei trebuie sa includa si darea unor bani reprezentantelor de sex feminin din familia miresei iar ziua se incheie cu o masa festiva.
A treia zi are loc nunta miresei si a mirelui separat. Mireasa este imbracata intr-o rochie eleganta dar nu cea de mireasa si are ca invitati toata familia si prieteni apropiati la ea acasa pentru o petrecere in care se canta si se danseaza, ea stand in capul horei. Inca un obicei unde se obisnuieste sa se daruiasca miresei si socrilor mici bani. La nunta baiatului este un cerc mai restrans. Mirele se duce sa-l ia pe nas pentru a-l aduce la el acasa. Aici incepe un adevarat ritual: Se ia un bat de lemn sub forma de cruce si trei mere rosii. Soacra mare are pregatit un material din matase alba. In acest timp se interpreteaza cantece traditionale. Nasul coase bucata de material pe lemn cu ata rosie, cavalerii de onoare tin steagul din toate partile si se pun bani care urmeaza sa fie impartiti intre ei. Mirele cu tineretul se duc cu un pepene rosu la nunta miresei si danseaza cu el in hora. Rudele miresei il scot pe ginere in cap, obicei ce este urmat iar de darea de bani.
Duminica, rudele baiatului se duc si iau nasii pentru a-i aduce la ei acasa. Mirele se barbiereste si se duc acasa la mireasa. Aceasta iese la usa, ii pupa mana socrului mare care ii daruieste bani iar socrul mare ii daruieste socrului mic bijuterii de aur in semn de respect fata de mireasa. Mireasa isi pune rochia traditionala alba de nunta, se duce intr-o camera unde totul este alb. Acolo se afla mirele impreuna cu cavalerii acestuia de onoare care ii canta doine de jale in care se povesteste despre despartirea ei de familia proprie. Rudele fetei isi iau la revedere de la mire si de la mireasa si simbolic lui i se dau niste palme cu care vor sa faca referire la respectul pe care trebuie sa i-l poarte fetei iar cavalerii de onoare, tot simbolic, incearca sa-l fereasca de acestea. Doi barbati apropiati miresei o scot din casa, se face hora in fata casei si urmeaza plecarea mirilor impreuna cu nasii. Baietii apropiati miresei simbolic pazesc masina ca sa nu plece mireasa, gest la care mirele trebuie sa dea conform obiceiurilor, bani. Soacra mica toarna apa in urma celor plecati cu semnificatia sa aiba o viata usoara. Mirii se duc la baiat acasa unde peste cateva ore are loc nunta religioasa. Dupa terminarea acesteia, socrii mici pleaca urmand sa revina la nunta de seara. Mireasa ajunge in fata casei mirelui si pe muzica traditionala trebuie sa unga toate colturile casei cu untuna . La masa cea mare, rudele miresei se aduna si merg impreuna la eveniment.Cateva dintre ele imbraca haine tiganesti si danseaza in fata nasului cu un miel sau o gaina si cadouri pentru ei. Se ofera darurile in schimbul unei sume de bani cat mai mare, se fura mireasa, se recupereaza si petrecerea continua in mod normal.
In ultima zi, rudele mirelui se imbraca in tigani si o fata sau un baiat se imbraca in rochia miresei, iau nasii si se duc la mireasa acasa unde incep simbolic sa se planga socrilor mici de mireasa facand un mic spectacol in urma caruia primesc dupa obicei bani urmand apoi sa fure obiecte semnificative din casa miresei. Se intinde masa si “tiganii” ii ofera socrului mic tuica rosie ca semnificatie a pierderii virginitatii fetei, tuica ce se bea intre socrii mici si mari. Peste cateva ore se strang si danseaza pe muzica traditionala. Vin rudele miresei, danseaza si mireasa taie steagul in trei, patru bucati cu care este batuta simbolic de mire semnificand sa-i poarte respect iar ea le arunca pe spate peste casa pentru a fi intr-un ceas bun.
Obiceiul ce incheie aceasta ceremonie spune ca socrii miresei trebuie sa mearga la cineva apropiat ei si sa manance fasole.
Un alt aspect important este cel de a “a da zborul”, in macedoneste insemnand sa te logodesti. In comparatie cu logodna in alte etnii, cea in cazul de fata se face cu mare fast. Se mai poate numi si o nunta mai mica deoarece sunt invitate familiile ambelor parti impreuna cu prietenii cei mai apropiati si se sarbatoreste cu o masa mare si cu dans pe melodiile traditionale interpretate de o formatie. Insa cele doua persoane logodite nu vor putea sa locuiasca impreuna decat dupa ce este facuta nunta care are loc de obicei in aproximativ un an sau doi. De asemenea, daca este facuta doar casatoria civila, mirele si mireasa vor locui impreuna de-abia dupa ce nunta religioasa va fi facuta deci se impune in aceasta comunitate sa aiba loc ambele cununii. Exceptie fac doar persoanele care sunt divortate si se casatoresc a doua oara doar civil, ghidandu-se dupa zicala “Mireasa esti o singura data in fata lui Dumnezeu”.
Gasirea persoanei potrivite intr-o comunitate mica este mai grea si tocmai de aceea se organizeaza saptamanal asa numitele “serate”, unde se aduna aromanii si danseaza pe muzica traditionala. Cel mai cunoscut dans la ei este hora, care a pornit de la inceputuri din felul in care ciobanii armani isi pazeau turmele: faceau o hora in jurul oilor si al focului.
Pe parcursul cercetarii, am aflat experiente prin care au trecut anumite cupluri pentru a fi impreuna si acestea nu au fost deloc usoare.
Primul caz este cel al unei femei in varsta de 40 de ani, care cu lacrimi in ochi mi-a povestit cum intreaga familie i-a intors spatele in momentul in care aceasta i-a anuntat ca iubeste un barbat roman. Aceste cazuri sunt destul de des intalnite, si familiile de armani tind sa actioneze in acest fel pentru a constrange un membru al familiei sa renunte la o persoana care nu apartine comunitatii lor. Aceasta doamna a renuntat la mostenire si la casa parinteasca si si-a construit viata impreuna cu sotul ei luand totul de la zero. La nunta doamnei nu a venit absolut nimeni din familia ei, iar dupa 2/3 ani, a urmat primul sau copil, botez la care au venit in urma insistentelor doar parintii. “Este greu”, imi spune, “pentru barbatul pe care il iubesc am renuntat la familie, dar a meritat tot, si daca ar fi sa se intample din nou, as proceda la fel … in situatii de genul asta te gandesti: ori fericirea mea, ori fericirea rudelor”. Dupa trecerea anilor, situatia nu este foarte diferita. Stand in acelasi oras, nepotii isi vad bunicii cel mult de 2 ori pe an, de obicei de Paste si de Craciun.
Un alt caz pe care l-am cercetat este al unei fete care in prezent are 21 de ani. Mi-a povestit ca inca de la 19 ani, i s-a spus de catre parinti cu cine are sa se marita la varsta pe care o are acum. Casatoriile aranjate sunt inca o moda la aromani si cu parere de rau inca se intampla. Am intrebat-o cum se simte in aceasta postura si mi-a raspuns senin: “in momentul de fata am un prieten pe care il iubesc foarte mult, dar este roman si nu am nici un viitor cu el. Pana in vara trebuie sa ma despart de el, pentru ca asa a fost intelegerea … si toate rudele stiu ca urmeaza sa ma marit cu armanul cu care trebuie. La inceput nu mi s-a parut tocmai normal, dar mama mea imi spune ca nu trebuie sa ma marit cu cineva pe care iubesc, ci cu cineva care sa ma respecte si sa ma protejeze. L-am cunoscut pe baiat si am o parere buna despre el …”. Am fost curioasa sa stiu daca asa va proceda si ea la randul ei cand va fi mama si mi-a spus ca da, pentru ca o va face pentru binele copiilor ei, si pentru a se pastra sangele armanesc.
O alta poveste mi-a fost impartasita de o femeie in varsta de 28 de ani si este este unul din cele mai reusite cazuri. Ea isi aminteste ca fost o eleva eminenta in liceu avand aproape numai 10 pe linie. Media mare pe care o are a ajutat-o sa obtina de la varsta de 18 ani pana la cea de 27 de ani burse peste tot in lume in cele mai mari capitale ale lumii primind si mii de dolari si locuri de angajare in timpul facultatii. In ultima ei calatorie care a avut loc in Congo, era la un magazin alimentar unde, dintr-o neintelegere cu vanzatorul si-a pierdut rabdarea si a inceput sa vorbeasca singura in limba romana. De dupa rafturi a vazut un barbat care o urmarea cu privirea dar nu a bagat de seama. Iesind afara, acesta a venit dupa ea si a intrebat-o “esti din Romania: “da!”, din Constanta? “da!” “si esti cumva aromanca?” “da!” si acesta a fost inceputul unei frumoase povesti de dragoste intre doi aromani care s-au gasit in Congo. Relatia o sa se concretizeze cu un copil peste 5 luni si sunt foarte fericiti de atunci.
Parerea mea este ca numarul armanilor puri scade cu trecerea timpului fiindca vad din ce in ce mai des cazuri de casatorii mixte. Sunt oameni care aleg dragostea in detrimentul familiei lor si care trec peste orice conceptie invechita care le este spusa. Este de inteles ca vor sa pastreze sangele arman si traditiile, ritualurile, ca vor sa fie mai recunoscuti. Totusi, pentru unii oameni sunt mult mai importante alte principii si valori de viata, care, intr-un final aleg alta cale, o cale mai grea, dar mai fericita, calea respectului si iubirii reciproce.
Studiu realizat de
Psihopedagog Anca MORARU
Foarte frumos articolul. Felicitari ! Stiam si eu cateva din aceste obiceiuri dar sa citesc despre tot ce se intampla m-a incantat enorm de mult. O zi buna si multumim !
ai uitat sa spui aici si despre natiile de care sunt aromanii si cum percep ei ideea de casatorie de exemplu: bijduveanghii vor sa se arate ca ei sunt cei mai avuti si nimeni in afara de ei nu conteaza si intradevar sunt cei mai buni dansatori
farshilotii: care nu am avut de-a face cu ei dar sunt si mai si decat bijduveanghii
cipanii: care nu se falesc atat de tare vor doar sa urmeze obiceiurile pastrate si transmise de papanghi
ai vb de un sg obicei de nunta si asta la cipani, mai grav este ca descrii obieciuri deja imbogatite si ajustate cu datini romanesti, mackedonii nu macedonenii nu joaca gaina si nu se imbraca tiganeste, obieci cunoscut aici, fetele nu s-au imbracta niciodata in rochie alba pana la venirea lor in Dobrogea.
mare atentie la descrierea obiceiurilor la makedoni, adevaratele obiceiuri nu amestecatura de azi , datorita convietuirii sau a casatoriilor mixte.
referitor la rochia de mireasa erau zone unde fetele se imbracau in portul armanesc sau in rochie de mireasa ,stau marturii si forografii din acea periada ,daca cautati . Am si eu 2 fotografii (amintiri ) cu bunica mea din anul 1937 inainte sa vina din Grecia mireasa .Atentie voalul era rosu ( semnificatia fecioriei ) , cum la musulmani se leaga in jurul mijlocului o bentita rosie , doar suntem balcanici si apropo aruncatul apei daca tot ati amintit in articol stiti ce semnificarie are ? sa treaca prin viata impreuna cu noua familie pe care si-a formeaza pri casatorie ca pestele prin apa.-adica simplu USOR – fara necazuri
Acest obicei este atat la baiat cat si la fata si nu numai si cand pleci la un drum lung si urmeaza sa te intorci dupa un anumit timp este tot un obicei BALCANIC , pe care noi armanii inca il mai tinem .
Foarte frumos articolul. In proportie de 95% este adevarat.
In privinta obiceiurile de traditie in mare parte e adevarat.
Dar legat de casatoriile aranjate, e total fals.
Acestea se faceau pe vremuri, ca si la romani.
Un articol inceput bine si terminat prost.
Fiecare ia pe cine vrea.
Ca o concluzie, o intrebare: daca aromanii zici tu ca sunt prea traditionali, invechiti … de ce sunt cei mai ravniti din Bucuresti si Constanta (de romance ca tine)?
Aha, aia ziceam si eu.
Nu mai crede tot ce auzi, documenteaza-te. Nici o problema ca nu esti aromana ( Moraru e clar nume de mucan) dar nu poti sa etichetezi o natie despre care si tu crezi ca iti sunt ……… la toate capitolele sau macar ai o parere foarte buna despre ea in adancul tau.
Cele mai multe articole de acest gen pornesc de la niste frustrari ale romancelor care nu pot tine langa ei niste machidoni si gata dau vina pe etnie, si-au gasit scuza. Nu, ceva in neregula este cu tine, nu cu originea ta (care apropo e aceeasi cu a lor), sunt atatea cazuri de casatorii mixte care isi duc veacul super. Deci greseala e la tine, cauta alta scuza. Sau alt machidon. Ca de…sunt la moda acuma.
Draga Alexandra..hai sa-ti explic cateva lucruri:
1.in privinta obiceiurilor de traditie ale nuntii, doar in mare parte e adevarat, cum spui tu, pt ca acestea difera si infunctie de ce fel de machedon esti(cipan, farsilot, bijduvean etc). in cazul de fata fiind predominante caracteristicile nuntii machedonilor cipani.
2.casatoria aranjata este un lucru cat se poate de adevarat chiar daca iti convine tie sau nu. Si cand spun acest lucru, ma bazez pe numeroasele studii de caz pe care le-am realizat cu obiectivitate.
3.ce anume te-a facut sa ajungi la concluzia ta(asezata in mijlocul textului, dar ma rog..) cum ca eu as ravni la machedoni? chiar daca sunt romanca si tu machedoanca, am cunostinte mult mai vaste despre psihologia si valorile machedonilor, motiv pt care le respect valorile si atat.
4.motivatia acestui articol a constat intr-o cercetare antropologica in care subiectivitatea nu-si are locul. fac parte din categoria persoanelor care respecta valorile semenilor si ADEVARUL. Dpdv sociologic, chiar este de dorit ca alegerea sa se faca in functie de nivelul intelectual, educatie, apartenenta la etnie, nivel asemanator al familiilor de origine din care fac parte tinerii ce urmeaza a se casatori pt a avea parte de o relatie de cuplu armonioasa, nedand curs conflictelor ce pot aparea pe diverse teme.
5.despre cat sunt sau nu de ravniti, nu mi s-a adus la cunostinta. In schimb, daca tu consideri ca acesta e un aspect interesant, iti ofer spatiul sa-l dezvolti!
WoW! Complex si interesant acest articol EXCEPTIONALA concluzia de final Va garantez eu: poti iubi makedoneste!!!….un roman ;) generatiile din ’81 pana in ’89 sunt cele mai geniale fiinte d.hr. din toate punctele de vedere:)
Sper ca ati avut un 8 Martie CEL PUTIN la fel de fericit ca al meu. Ciao-Ciaoooo!
Eu sunt aromana si vroiam sa precizez ca sunt mult mai multe ritualuri iar unele dintre cele mentionate nu se mai folosesc . Deasemenea , in zilele noastre sunt foarte putine familii care tin la o casatorie ”in comunitate” adica cu ambele persoane aromane.
foarte bun articolul… si tin sa precizez ca ai dreptate in mare parte :) dar acum la noi la machedoni nu se mai face asa :) adica nuntile nu se mai aranjeaza… fiecare i-a pe cine vrea… intr-un fel e frumos, pt ca iubirea este totul, dar este si pacat deoarece sangele nostru se rareste. putine traditii se mai respecta!
Eu nu stiu cu cine ati stat de vorba, insa despre ce scrieti aici se intampla undeva cu 70 ani in urma! Matusa mea in urma cu 60 de ani s-a casatorit cu roman. La fel si tata, a luat romanca! Farsiroti suntem, evident! 😂 Din neamul machidonilor farsirotii sunt cei mai rai, poate de aceea nu s-au supus regulilor! 😉
Cat de mult s-au denaturat datinile stramosesti Ex.pepenele rosu acest obicei l-au facut cipanii .Nici nu exista ,dar hai sa mai adaugam ceva in plus ca sa iesim in evidenta ,Dar daca tot se afiseaza atat acest peppene stie cineva semnificatia ? Raspuns: fecioria celor doi …. hai sa fim seriosi . Alt exemplu : cosuri cu poame ( fructe ) daca se poate cat mai exotice , cutii cu bomboone de ciocolata de toate marimile de nu se mai termina de dai in dibaet sau urticarie ca se invechesc de se uita lumea ca la tigani( scuzat sa-mi fie ) dar , vezi doamne cica sunt emancipati .Prostii …si eu sunt armana , de fapt pentru cine zice etnie inseamna ca nu s-a documentat de inseamna arman ,Suntem tot romani vorbitori de limba neaosa ( veche) neliteralizata .Limba romana se imparte in dialecte si sunt 4 la numar , iar dialectele se impart in graiuri si subgraiuri ….dar sa ne intoarcem la nunti .Acest minumat steag care il fac anumiti armani si nu toti daca ai sa-i intrebi ce semnifica habar nu au . In toata aceasta peninsula Balcanica fiecare natie cu ani in urma si in special in perioada Imperiului Otoman se facea steagul natiunii respective ( ex.bulgari , greci, sarbi , romani , etc si se atarna de un bat in forma de cruce , ca sa se stie ca este nunta de crestini ) in nici un caz nu se punea panza alba si funda rosie ( moda scoasa de catre ramura cipaneasca ) La farsiroti se gateste bradul ca in restul tarii dar nu cu beteala ci cu lana alba si lana rosie , semnificatii fiinfd foarte simpla ( mirii sa albeasca precum lana alba si sa se iubeasca pana la adanci batraneti ca lana rosie ) .Singurii care mai pastreaza tricolorul romanesc atarnat la acel bat in forma de cruce sunt gramustenii.Daca vreo data veti merge in SUA veti avea ocazia sa vededi ca acest obicei il au toate comunitatile care locuiesc si traiesc pe pamant american cand fac nunti .Toti arboreaza steagul tarii lor pentru a se stie ce fel de nunta este ( italieni , nemti , unguri ,romani , etc ) si alaiul este deschis da catre o masina a politiei pentru a nu perturba bucuria oamenilor …dar sa revenim si datinile de mai sus . Unirea a doua familii cuprinde 3 mari evenimente .1 – alacsirea nealilor – adica un schimb de inele intre viitorii cuscrii adica cei doi barbati ( socrii) prin care ei peceltuiesc petitul fetii ( din partea baiatului se prezinta 3 sau 5 persoane din casa care vin la casa miresei ca sa o ceara) dupa care se da strirea ca urmeaza logodna , aceasta fiind facuta si suportata financiar de catre parintii fetei unde se vine din partea baiatului un numar de persoane tot numar fara sot ca invitati deoarece , fata pe care o cer la logodna in fata parintilor va completa formarea viitoarei familii , dupa carea urmeaza nunta proriuzisa stabilita ca data , aceasta fiind suportata ca catre familia baiatului .Candva aceste nunti se faceau separat sambata seara era la fata cu tot neamul ei ,iar duminica seara era la baiat , dar aici din partea fetii veneau 20-50 de persoane ca invitati ai socrului mare . Azi se fac ”N” logodne vezi doamne pentru ce ? Pentru etalarea PROSTIEI scuzat sa-mi fie dar asa este si unde mai punem o fac VINERI IN ZI DE POST ca trebuie sa ne cante nu stiu ce formatie la mare moda ,iar o mare PROSTIE , dar asta e .Unde nu-i CAP VAI DE PICIOARE.si exmple sunt destule.Totul este numai fala ,nimic din ce este azi nu mai tine de DATINILE STRAMOSESTI ( adetzi de var chiro ) .Care mai de care se vrea sa iasa in evidenta adaugand ceva nou ,asa ca mai lasati- ma cu aceste OBICEIURI care nu-si au locul la adevaratii ARMANI sau VLAHI denumirea corecta si nu MACHIDONI .
Articolul este in general bun ,dar scoate in evidenta DENATURAREA OBICEIURILOR ARMANESTI .
Armanii nu sunt numai cei pe care i-ati numit ,ei se impart in 3 ramuri .
1 Pindenii cei din jurul muntilor Pind ( avdliatzi , sarmaniatzi , virghieni , cei din Selia , Perivoli , Edessa , etc) Grecia regiunea Macedonia , de unde si denumirea de machidon
2.Geamusteni ( Gramostea ) Grecia regiunea Macedonia
3Cipanii ( lipuvenii , bijduvenii ,sarbeni ) Bulgaria
4Farsitotii ( plisoti , sopani ) Grecia ,Albania,Macedonia sarbeasca
Daca aveti curiozitatea si doriti sa stati cu ei de vorba ,va vor povesti mai multe despre ceea ce ati incercat sa spuneti in acest articol.
Una este sa va spuna un arman care a ramas si locuieste pe acele taramuri de basm .Da, adevarate taramuri de basm si alta este sa va povesteasca si sa infloreasca un arman CIpan de acum , despre nuntile lor .Acolo inca se mai pastreaza ADEVARATELE TRADITII ARMANESTI .Aici in ROMANIA au denaturat totul .Asta-i ADEVARUL din PACATE !!!!