Motivatii si negocieri in arta de a critica
Ne putem intreba in mod natural daca a critica este sau nu o arta si mai ales cine are dreptul s-o faca?
Raspunsul la aceasta intrebare ne trimite imediat la motivatia criticii, intentia si scopul urmarite de persoana care aduce critica.
Critica poate fi constructiva sau distructiva, aceasta depinde de modul CUM este facuta, dar si de structura personalitatii receptorului ei. Important este nu doar ceea CE spui ci si modul CUM o spui; cu un cuvant poti sa vindeci, cu un cuvant poti sa omori.
Cine si de ce?
In mod firesc, critica ar putea emerge de la o persona semnificativa din viata celui care o primeste, un model care s-a perfectionat pe sine insusi initial si care este motivat de optimizarea personalitatii persoanei pe care o critica predand ceea ce a invatat de la viata. Sa stii sa sublinieazi punctele forte ale persoanei si intr-un mod diplomatic sa aduci in discutie punctele slabe oferind anumite directii de dezvoltare si sugestii, sa fii un suport pentru celalalt aflat in dificultate, consider ca aceasta ar putea fi o modalitate de a critica. Dar daca criticistul se va axa numai pe defecte si la va exagera, atunci cel criticat ar putea sa se simta lovit, jignit, umilit si personalitatea sa sa fie demolata.
Negociere spre eliberare
Este de notat faptul ca exista si persoane care sunt foarte atente la criticile aduse de semeni, le asculta cu atentie, solicita argumente, cantaresc situatia si iau decizia de a corecta ceea ce au gresit sau de a nu tine cont de anumite critici nefondate, facute chiar din rautate. Pentru aceasta este nevoie de maturitate in luarea deciziilor, dar sa ne amintim ca sunt si persoane cu o structura de personalitate vulnerabila, fragila, care pot claca in momentul in care sunt aspru criticate.
Poate ar trebui ca in aceasta comunicare asimetrica sa se negocieze daca persoana sau contextul a solicitat critica deoarece este cunoscut faptul ca unii oameni critica pentru a-si acoperi defectele, pentru a manipula sau pentru a se elibera de ceea ce la randul lor au primit. In aceste cazuri, receptorul criticii poate deveni victima criticistului, critica le aduce durere, nefericire, este perceputa ca un bumerang, bulversandu-i.
Atitudinea pozitiva alunga umbrele
Este de dorit ca in relatiile interpersonale sa valorizam comportoamentul semenilor, sa-i incurajam atunci cand acesta este pozitiv si sa ne interesam de ei prin arta de a pune intrebari: ce au gandit, simtit in situatiile in care au gresit, daca s-au gandit la efecte comportamentului, ce altceva diferit vor face data viitoare, care e lectia invatata? Culpabilizarea are efecte nedorite asupra echilibrului personalitatii, dar sunt si situatii in care o critica ferma, bine argumentata poate ajuta o persoana aflata in deriva.
Sa invatam sa mentinem o atitudine pozitiva ce poate mentine deschise usile sanselor, ale alternativelor, invatand sa comunicam cu eficienta si iubire pentru semenii nostri aducand intelegerea si clarificarea acolo unde UMBRA este prezenta!
Psiholog dr. Aurelia MORARU
Articol aparut in Revista Eva, nr. 57 / octombrie 2008
Comenteaza