Insomnia Jonathan Jackson în Insomnia

Autori: Psiholog Adina MORARU şi Psihopedagog Anca MORARU

Insomnia nu reprezintă o diagnoză specifică, ci este un simptom sau un grup de simptome ce acompaniază un somn de o calitate nesatisfăcătoare.

Insomnia afectează sistemul nervos central afectand 50% din populaţia cu vârsta peste 16 ani, cu frecvenţa mai mare la vârsta înaintată. Femeile sunt în mai mare masură afectate decat barbaţii.

Cauzele insomniei sunt numeroase: stresul psihoemoţional, o igienă de somn defectuoasă, programarea somnului, dereglările organice, alimentele ingerate, medicamentele, condiţiile de lucru şi de viaţă nesatisfăcătoare, dezechilibrele psihice, dependenţa de droguri, traumele, crizele existenţiale, deprinderile nocive.

Semnele insomniei: persoanele acuză insomnie cu o stare de apatie în timpul activităţii de peste zi şi cu stări de somnolenţă; un somn neodihnitor; incapacitatea de a adormi sau trezirea la anumite ore peste noapte, somn superficial; cefalee; iritabilitate.

Deşi în majoritatea cazurilor insomnia este un simptom, se impune identificarea şi tratarea cauzelor.

Psihoprofilaxia insomniei

Se ştie ca a preveni este mult mai usor decât a trata. De aceea, va recomandam o igiena a somnului prin respectarea programului şi a orelor de somn, evitarea desfăşurării anumitor activităţi în pat asa cum ar fi vizionarea emisiunilor TV, cititul cărţilor şi al revistelor, mâncatul.

Atunci când insomnia a devenit cronică, vă recomndăm psihoterapia stresului, combaterea deprinderilor nocive de viata, tratamentul afectiunilor somatice existente.

Atunci cand nu puteţi adormi, va recomandăm sa evitati a va stradui cu orice chip sa adormiţi deoarece somnul este o stare naturală şi nu puteţi să-l comandaţi prin voinţă. E de preferat să vă daţi jos din pat şi să întreprindeţi ceva, o activitate prin care sa vă liniştiţi şi veţi putea avea surpriza să constataţi că apoi somnul se va instala în mod natural. Ascultaţi o muzică relaxantă, notaţi-vă în jurnal gândurile, priviţi cerul cu stele, meditaţi, ancoraţi-vă în stări resurse amintindu-vă ceva plăcut sau proiectaţi-vă în viitor într-un cadru vizualizând cum desfăşuraţi o activitate cu succes.

Autoeducaţia are un rol foarte important în viaţa fiecărei persoane şi prin aceasta veţi învăţa că insomnia acută tranzitorie nu prezintă pericol pentru sănătate atunci cand îi înţelegeţi cauzele, mesajul şi modalitatea de rezolvare a acestei stări.

În cazul în care insomnia persistă, adresaţi-va medicului dumneavoastră de familie, psihiatrului şi/ psihologului, care prin metode specifice diagnostichează şi propun metode psihofarmacologice şi psihologice de reechilibrare a stării de sănătate.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
  •  
  •  
  •  
  •